Aesthetic Usability Effect - Hezké vs. Použitelné

O co jde

Aesthetic Usability Effect způsobuje, že pokud bude design (např. web) hezký, lidé budou tolerantnější k problémům s použitelností.

Proč by vás to mělo zajímat

Pokud si dáte záležet na vizuální stránce vašeho produktu, lidé vám prominou některé chyby v UX a budou ochotni váš produkt používat, protože je hezký a doporučí ho dál. Tento efekt je však pomíjivý a pomůže vám pouze krátkodobě. Až si na prostředí uživatel zvykne, začnou mu pravděpodobně UX chyby vadit.

Historie

Tento efekt byl ve spojení s HCI (human–computer interaction) poprvé zmíněn ve studii Apparent Usability vs. Inherent Usability výzkumníků Masaaki Kurosu a Kaori Kashimura z Hitachi Design Center v roce 1995.

Tito pánové testovali 26 verzí uživatelského prostředí do bankomatů na 252 lidech. Lidé měli, poté co si prostředí bankomatu vyzkoušeli, ohodnotit jak se jim tato verze používala a jak se jim vizuálně líbila.

Zjistilo se, že existuje velmi silná korelace mezi hodnocením vizuálního vzhledu a hodnocení použitelnosti.

Vizuálně přitažlivý design vytvoří v mozku uživatelů pozitivní ohlas, díky čemu lidé věří že design funguje lépe.

Praxe

Vizuálně přitažlivý design dokáže zamaskovat chyby v použitelnosti. Což můžu být i žádoucí, ale pozor, aby tento efekt neovlivnil výsledky uživatelského testování a doopravdy jste objevili chyby v použitelnosti, které při testování hledáte.

Jelikož UI (vizuální design uživatelského prostředí) ovlivňuje UX (použitelnost) je třeba dbát na kulturní rozdíly v různých zemích [3]. Pokud je na to čas a rozpočet, tak je ideální navrhovat pro různé skupiny lidí jiný vzhled. Do hry vstupují faktory jako: uživatelům mateřský jazyk, víra, vzdělání a naučené zvyklosti (např. že se chodí na přechodu na zelenou).

Ukázka jak Apple využívá designu

To že vizuální vzhled ovlivňuje použitelnost a oblíbenost mezi uživateli dokazuje i příklad Applu, který u svých produktů vždy dbal na vzhled a estetické cítění lidí.

Lidé zkrátka soudí knihu podle obalu.

Mějte se hezky a navrhujte hezké věci.

Zdroje

Chcete další článek? Tady.

Nové články emailem 📧

Snažím se psát 1 článek měsíčně. Když mi na sebe dáte email, tak vám vždycky, když něco napíšu, pošlu emailem odkaz.

Děkuji 😊 Odteď vám budou chodit články do mailu.
Oops! Something went wrong while submitting the form.