UX pro internet věcí (IoT)

Internet věcí (iOT). Chytrá domácnost. Buzzword? Možná. Ale už to tady s námi zůstane. 

Je to něco, co nám může dramaticky zlepšit offline život. (Ten čas kdy nesedíte u počítače.)

UX v offlinu?

UX (user-experience) není pouze o aplikacích a digitálních produktech, ale můžeme ho využívat (a měli bychom ho využívat) i při navrhování fyzických produktů. Principy dobrého produktového designu jsme si totiž do online přinesli z offline. 

Co si pod IoT produkty představit?

  • Chytrý termostat
  • Nositelné zařízení
  • Chytré žárovky a osvětlení
  • Chytrá lednička
  • Chytrý zámek a bezpečnostní zařízení
  • Chytrý kamerový systém
  • Chytrý zavlažovací systém
  • Chytré zrcadlo
  • Chytří domácí asistenti
  • Chytrá pračka
  • Chytrý automobil
  • Chytré zásuvky
  • Chytrý kávovar
  • Chytrý vysavač

Kvíz:

IoT produkty jsou ...

A) ... fyzické produkty,  které jsou připojené k internetu a to je cool.

B) ... fyzické produkty,  které jsou připojené k internetu a tím roste jejich užitná hodnota pro uživatele

B je správně. 

Někdy připojení na internet dává velký smysl.

  • Termostat, kdy si ještě na dovolené můžete zapnout doma topení a až přijedete, tak bude doma příjemně.
  • Nositelné zařízení jako jsou Apple Watch a náramky co měří kroky, tep nebo počet spadnutých vlasů. Co měříme, můžeme zlepšit. Zlepšování zdraví by měla být priorita a to se bez dat dělat nedá. Zde to dává velký smysl. 

Jsou věci, kde si myslím, že musíme ještě počkat na další vývoj a zlepšení UX. Chytré domácnosti, chytré ledničky, chytré zrcadla apod. To jestli dává smysl kliknout 5krát v aplikaci abych zapnul jedno světlo, záleží jak daleko to mám k fyzickému vypínači. (i když změna barvy osvětlení je fajn.)

UX v IoT

Pokud navrhujete IoT produkt a řešíte UX, udělejte si analýzu toho, jestli to propojení s internetem dává smysl a jestli to bude pro lidi přínosné. Hloubkové rozhovory a prototypování může pomoci.

UX se často řeší u online aplikací, které využívá dobře definovatelná cílová skupina, u IoT (typicky IoT v domácnosti) platí, že ho budou používat lidé z různých skupin. Budou mezi nimi lidi co nemají technické vzdělání a lidi co nebaví zkoumat nastavení a číst návody. Určitě se zkuste zamyslet nad omezením množství funkcí, které lidem dáte. U široké cílové skupiny platí, že méně funkcí povede k snažší adopci produktu.

Jaké UX principy platí pro IoT? 

  1. Jednoduché ovládání i pro netechnické lidi (Jste v offlinu)
  2. Zařízení by mělo zapadnout do života člověka (Žádné kroky navíc, než už ten člověk dělá. Ideálně to člověku usnadnit.) 
  3. Konzistence rozhraní + vzájemné propojení přes API (Lidé chtějí 1 aplikaci. Ne 10.) 
  4. Bezpečnost dat a soukromí (Kam ty data z kamery jdou? Ujistěte se lidé nebudou bát o bezpečnost svých dat.)
  5. Personalizace (Každý z rodiny by měl mít možnost říct “Hey Google, play my music” a zařízení by mělo poznat kdo mluví a jaký playlist to má pustit 
  6. Zařízení by mělo být stabilní a mělo by vyžadovat minimální lidský zásah (Internet může vypadnout, stejně tak elektřina. Myslete na to a nechtějte při restartu produktu po uživateli žádnou akci.)
  7. Srozumitelnost notifikací.  (Žádné odborné termíny, žádné generické chybové hlášky.)

Metody UX, které se dají použít:

  • Hloubkové rozhovory
  • Prototypování 
  • Uživatelské testování
  • A/B testování

Případové studie úspěšných IoT produktu 

Nest Thermostat

https://www.designorate.com/innovation-nest-case-study/

August Smart Lock

https://web.archive.org/web/20170706212041id_/http://cse.unl.edu/~qyan/paper/MobiSec17_AugustLock.pdf 

Blossom - Smart Watering Controller

https://www.researchgate.net/publication/373144217_Smart_IoT-based_water_treatment_with_a_Supervisory_Control_and_Data_Acquisition_SCADA_system_process

Chcete další článek? Tady.

Nové články emailem 📧

Snažím se psát 1 článek měsíčně. Když mi na sebe dáte email, tak vám vždycky, když něco napíšu, pošlu emailem odkaz.

Děkuji 😊 Odteď vám budou chodit články do mailu.
Oops! Something went wrong while submitting the form.