Jak udělat uživatelsky přívětivé API (Programátoři jsou taky lidi 🙂)

Tento článek je trochu speciální. Je zaměřený na user-experience specifické cílové skupiny a to jsou vývojáři. Konkrétně se budeme bavit o tom, jak udělat uživatelsky přívětivé API. API je něco co ovlivňuje tisíce koncových uživatelů. Je dobré myslet na to, aby se vývojářům, kteří ho implementují dobře používalo, protože to má následně velký dopad.

Důkladná a dobře strukturovaná dokumentace

Základem dobrého API je dokumentace. Bez dokumentace to nepůjde. Dobrá dokumentace je základ dobrého API, jak můžeme v praxi vidět na mnoha příkladech. Dobré API se špatnou dokumentací je špatné API. 

Jak by měla dokumentace vypadat:

  • Přehlednost: Strukturovaný úvod, jak API funguje, a jak začít.
  • Příklady: Konkrétní ukázky kódů pro různé programovací jazyky.
  • Reference: Podrobný popis všech endpointů, parametrů, návratových hodnot a možných chybových hlášení.
  • Interaktivní dokumentace: Např. Jako má Stripe

Dobře pojmenované endpointy

  • Konzistentní názvosloví: Používejte srozumitelné a konzistentní názvy pro endpointy a parametry.
  • RESTful konvence: Dodržujte RESTful standardy, jako jsou správné HTTP metody (GET, POST, PUT, DELETE) a logická struktura URL.

Autentizace a autorizace

  • Bezpečnost: Zabezpečte API pomocí moderních autentizačních a autorizačních metod (např. OAuth2).
  • Jednoduchost: Udělejte proces autentizace co nejjednodušší pro vývojáře.

Ošetření chyb

  • Srozumitelná chybová hlášení: Poskytujte jasné a srozumitelné chybové zprávy s informacemi o tom, co se pokazilo a jak chybu opravit.
  • Standardizace: Dodržujte standardní HTTP status kódy a formáty chybových odpovědí.

Rychlost a výkon

  • Optimalizace: Optimalizujte rychlost zpracování požadavku.
  • Caching: Implementujte caching, kde je to vhodné, pro snížení zátěže serveru a zvýšení rychlosti odpovědí.

Testování a validace

  • Automatické testy: Implementujte automatické testy pro kontrolu funkčnosti a stability API. Na vašem API jsou závislé další firmy a jejich klienti. Myslete na to, že výpadek pro jednoho vašeho klienta může ve skutečnosti znamenat nefunkční službu pro tisíce lidí. 
  • Validace vstupů: Validujte vstupy od uživatelů, abyste minimalizovali chyby a potenciální bezpečnostní rizika.

Komunita a podpora

Vytvořte fóra, chaty nebo jiné komunikační kanály, kde mohou uživatelé diskutovat a sdílet své zkušenosti. Poskytněte vývojářům adekvátní technickou podporu a rychlou odezvu na dotazy a problémy uživatelů.

Uživatelské testování API

Před spuštěním API je dobrý nápad udělat uživatelské testování a nechat 5 vývojářů, nezávisle na sobě, udělat nějaké základní requesty a zkusit integrovat API do nějakého kódu. Uvidíte, kde váhají, kde mají otázky, a tyto otázky můžete v dokumentaci na správných místech zodpovědět.

Chcete další článek? Tady.

Nové články emailem 📧

Snažím se psát 1 článek měsíčně. Když mi na sebe dáte email, tak vám vždycky, když něco napíšu, pošlu emailem odkaz.

Děkuji 😊 Odteď vám budou chodit články do mailu.
Oops! Something went wrong while submitting the form.