Jak na UX redesign aplikace

Představte si, že vaše aplikace začíná mít problémy s uživatelským zážitkem. Uživatelé se ztrácejí, stěžují si na nepřehlednost nebo pomalou reakci. Jak postupovat při redesignu, aby byl úspěšný a uživatelé byli spokojeni? Tento článek vám krok za krokem ukáže, jak na to.

PS: Redesign je silné slovo. Ne vždy je potřeba re-designovat všechno. Někdy stačí pár menších úprav. Postup je ale stejný. Jdeme na to. 

1. Mapování aktuálních problémů

Než začnete s redesignem, musíte zjistit, co přesně nefunguje. Stavět redesign na pocitech majitele a interního týmu není dobrý nápad. S aplikací nikdo nestrávil tolik času jako oni. Při redesignu potřebujete vědět co si myslí lidé, co s aplikací strávili 5 minut, ne 5 let.  Potřebujete data - ideální je mít spolehlivě nastavené metriky, které dlouhodobě sledujete u každé části aplikace, ale to 99% firem většinou nemá, takže druhý nejlepší způsob jak získat informace, co a kde v aplikaci nefunguje, je zavolat si se současnými uživateli aplikace a zeptat se jich na zpětnou vazbu.

Telefonní hovory

"Dobrý den, pane/paní ... , volám z … a chtěl bych se vás zeptat, jestli vás nenapadá něco, co bychom mohli v aplikaci upravit, aby se vám používala lépe …" Za 5 minut víte, kde je pravděpodobně problém. Zavolejte 5 lidem a za 50 minut máte hotový základní výzkum. To je asi nejlepší praktická výzkumná metoda na UX, kterou jsem za 8 let objevil. Nikde jinde nedostanete takové množství insightů, tak rychle.

Uživatelské testování přes videohovor

Pokud máte možnost, udělejte uživatelské testování se sdílenou obrazovkou. Telefonní číslo často stačí, ale videohovor přináší více detailů a pomůže i to že respondent aplikaci vidí a upozorní na detaily na obrazovce. Na uživatelské testování je potřeba mít připravený scénář - o tom jak se to dělá, jsem psal zde: https://www.honzasoukup.cz/blog/jak-udelat-uzivatelske-testovani-svepomoci

TIP: Na mapování problémů aplikace se skvěle hodí vizualizace pomocí customer journey.

2. Prototypování lepšího řešení

Pokud víme, kde je problém, můžeme začít prototypovat lepší řešení. Uživatelé vám pravděpodobně řekli, co je špatně - rychlost, přehlednost, responzivita, dostupnost konkrétních funkcí apod. Podle toho, co je za problém, vybereme metodu pro prototypování. 

Příklady problému a prototypování lepšího řešení:

Problém přehlednosti

Uživatel: "Trvalo mi, že jsem se v aplikaci zorientoval" 
Uživatel: "Nemůžu tam najít ... " 

Co stojí za to zkusit:

  • Zjistěte (z dat) TOP 3 akce které lidé v této části aplikace dělají.
    • Z nejpoužívanější akce udělejte CTA.
    • Z druhé nejpoužívanější udělejte sekundární buttony
    • Ostatní schovejte pod ikonu se 3 tečkami.
  • Zeptejte se uživatelů k čemu aplikaci naposledy použili a dávejte pozor na pořadí v jakém jednotlivé příklady užití říkají. Toto pořadí je možná ideální hierarchie souvisejících funkcí na obrazovce, protože uživatele to napadlo přesně v tomto pořadí. (Toto je zjednodušující a nehodí se to pro každou aplikaci, ale stojí to za to otestovat.)

Můžete takto zkusit zjednodušit prvních 5 stránek (podle customer jorney) a udělat high-fidelity prototyp (např. ve Figmě) a ukázat to lidem při uživatelském testování.

Problém nedostatečné funkcionality

Uživatel: "Potřebuji si ty data vyexportovat do Excelu abych to mohl upravit."
Uživatel: "Bylo by super, kdyby v aplikace šlo udělat ještě ... " 

U tohoto problému je nejdříve potřeba zjistit vhodnou strategii aplikace. Většinou se to dá zjednodušit na 2 základní směry:

  • Jednoduchá aplikace pro širokou cílovou skupinu (Zde je správně, že tam nebudou všechny funkce.)
  • Komplexní aplikace pro specifické účely (Zde je správně, že aplikace bude mít více možností a bude o něco náročnější naučit uživatele všechny funkce.)

U aplikace pro širokou cílovou skupinu se chcete dlouhodobě soustředit na zjednodušování. (Odebírání tlačítek a funkcí).

  • Jakých 20% aplikace přínáší 80% užitku?

U aplikace pro úzkou cílovou skupinu se specifickými potřebami se chcete dlouhodobě soustředit na pokrytí co největšího počtu souvisejících problémů, které uživatelé mají.

  • Jaké funkce jsou nejpoužívanější? (Ty zvýraznit)
  • Jaké další funkce uživatelé potřebují, aby se dostali do cíle? (Takové funkce přidat např. do rozbalovací nabídky)
  • Používají uživatelé i jiné nástroje ve svém workflow, např. Excel? Možná je tam příležitost na rozšíření funkcionality.

Potřebujete zmapovat customer-jorney a zjistit v jakých chvílích používají váš produkt. Co z daty z vašeho produktu pak dělají? K čemu jim vaše aplikace slouží?

Co zkusit:

  1. Na velkou tabuli si nadepište Customer Jorney.
  2. Nalevo napište problém/potřebu, kterou vaše cílová skupina má.
  3. Napravo dejte to, co vaše cílová skupina chce
  4. Prostor mezitím zkusit zaplnit co nejvíce kroky o kterých víte, že je vaše cílová skupina dělá. (Ideálně nevycházet z doměnek, ale mít to podložené.)
  5. Zvýrazněte si část v Customer Jorney, kde lidem pomáhá váš produkt.

Strategické otázky:

  • Jak je zvýrazněná část velká? Může být větší?
  • Za kterou část customer jorney je uživatel ochoten nejvíce zaplatit a proč? (Největší pain-point)
  • Chceme jít cestou jednoduché aplikace pro širokou cílovou skupinu za cenu toho že některé funkce lidem nedáme?

3. Testování prototypu

Pokud máte prototyp, je čas ho otestovat. Domluvte videohovory se sdílenou obrazovkou s lidmi, kteří vaši aplikaci nikdy neviděli. Pošlete jim odkaz na prototyp nebo na dev verzi, pokud vaši programátoři už to zvládli naprogramovat. Připravte si scénář uživatelského testování a otestujte prototyp. Detailní návod jsem popisovat v tomto článku.

4. Iterace na základě zpětné vazby

Během testování pravděpodobně zjistíte pár tipů na zlepšení, takže je implementujete. Tento krok je klíčový - iterace na základě zpětné vazby zajišťuje, že vaše změny budou skutečně užitečné.

5. Příprava na spuštění

Nyní přichází důležité rozhodnutí: Dáte to na produkci? Pokud chcete zvýšit pravděpodobnost úspěchu, opakujte uživatelské testování (doporučuji 5 lidí na iteraci), dokud nebudete mít dostatečnou míru důvěry ve výsledek.

Před spuštěním redesignované verze aplikace doporučuji ověřit, zda dobře měříte důležité KPI, abyste mohli udělat A/B testování nové verze aplikace vs. staré.

6. Řízení změn a monitorování

Lidé často používají aplikaci několik let a změna designu se jim nemusí líbit. Budou vám psát emaily, proč jste to změnili. Lidé se většinou ozvou jen tehdy, když budou naštvaní. Mějte data, abyste odolali nespokojeným emailům. Měřte to a zjistěte, jestli se všem lidem aplikace používá lépe nebo hůře.

Data a analytika

Měřte klíčové ukazatele výkonu (KPI) a sledujte, jak se uživatelé adaptují na změny.

Uživatelská zpětná vazba

Pokračujte ve sběru zpětné vazby i po spuštění, abyste mohli dále vylepšovat aplikaci. Doporučuji přečíst si něco o tom, jak se dělá Continuous Discovery.

Shrnutí

UX redesign aplikace je komplexní proces, který vyžaduje pečlivé plánování, testování a iterace. Pokud to stavíte na pocitech, budete to za pár měsíců muset předělávat znovu. Stavte to na datech.

Klíčem k úspěchu je neustálé zaměření na potřeby a zpětnou vazbu uživatelů. Tento přístup vám pomůže vytvořit aplikaci, která bude nejen vizuálně atraktivní, ale také uživatelsky přívětivá a funkční.

Držím palce, ať se redesign povede.

Chcete další článek? Tady.

Nové články emailem 📧

Snažím se psát 1 článek měsíčně. Když mi na sebe dáte email, tak vám vždycky, když něco napíšu, pošlu emailem odkaz.

Děkuji 😊 Odteď vám budou chodit články do mailu.
Oops! Something went wrong while submitting the form.